Remembrance 2023: Nyt maleri til Narayana Press

Oil on canvas, 95 x 130 cm
14. april 2023
Courtesy of  Vibeke Tøjner

Vibeke Tøjners ‘Notater om Linjer og folder’, 26. maj 2023


Maleriet der blev til Remembrance begyndte jeg på for flere år siden. Det begyndte som et slags landskab i sort hvidt – en horisontlinje og en bølget olietegning i forgrunden. Fra sort /hvid bevægede maleriet sig mod blå/grå.

Som Henrik Wivel beskriver i teksten Den Poetiske Kartografi (2003) handler mit maleri om fremkaldelser.

En metode der indebærer overmalinger og ændringer. Der indebærer, at man erfarer maleriet ved at male det frem mod det indre billede man har – et indre billede som imidlertid ikke har taget form. Denne metode har jeg afbildet i bogen Nothing / Something / Painting (2003) og senest diskuteret med Lars Erslev Andersen i biografien Maleriets sted (2022).

Maleriet. Det skulle ikke være for blåt, ikke for hektisk, ikke for figurativt, ikke for larmende – og så dog alligevel. Det skulle være blåt uden at være blåt, gråt uden at være gråt, hvile på fladen og dog svæve. Jeg søgte et billede og var ved at opgive på et tidspunkt i processen. Indtil billedet kom til syne og jeg kunne slippe det.

Maleriet kan ses som et landskab. En undersøgelse af erindringens struktur med et blåt skumringslys som metafor for erindringens mørke. Og samtidig kan det henvise til et stilllebens betydningsområde. En genstand, noget genkendeligt, et krøllet stykke stof, der kommer til syne, hvor folderne indkapsler glemsel og erindring. Den ene fold dækker og skygger for den anden, for så at føre blikket henimod en ny indfoldethed.

Komposition over en Erindring 1989
Kul, blyant, tusch, linolie på papir.
75 x 105 cm
Erindring, Galerie Torben Grøndahl 1989
Tegninger i linolie på raderingspapir.
Linolien giver papiret en gullig farve, gør det gennemsigtigt og tillader blyanten at glide som en ubesværet skrift henover papiret.
Landskabsvariation IV 1997
Landskabets Hud, Nordjyllands Kunstmuseum og Esbjerg Kunstmuseum 1997-1998.
Noget krøller sig sammen som et krat, et buskads – en sammenfiltring. Inspireret af et bestemt sted: min barndoms krat. Man kunne se landskabet og søen gennem grenene. Er denne sammenfiltring derfor blevet en struktur for min forestilling om Erindring?
Erindring 2016
Blyant og linolie på papir
78 x 107 cm
Recherche des formes dispersées /
L’œuvre papier de Vibeke Tøjner
Bibliothèque Sainte-Geneviève,
Paris 17.1.2023 – 1.4.2023

Montre i indgangshallen, 8. juni 2023