Trykstart med fotografen Krass Clement

24-10-2018
courtesy of Krass Clement
I dagene 22.-25. oktober var fotografen Krass Clement på besøg for at klargøre og følge trykningen af sin nye fotobog ‘Across the Cut’.
Bogens billeder er taget i den engelske by Bristol i juni 2016, få dage inden Brexit afstemningen. ‘The Cut’ er en kunstig vandvej som deler byen, men titlen refererer også til en moderne tid hvis værdier er under pres. Med fotografens egne ord: ‘Billederne handler både om erindring, fotografi og længsel, og om at krydse over mod noget andet i den engelske provins.’
Krass Clement har udgivet adskillige fotobøger, og hans billeder kan bl.a. ses på Museum of Modern Art i New York, Bibliothèque Nationale i Paris, Museet for Fotokunst, Kunstindustrimuseet, Det Kongelige Bibliotek og Glyptoteket. I 1997 fik han som den første kunstfotograf tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.
Øverst ses Krass Clement (i midten) sammen med Tine Meyer og Erik Tarp.
Til højre checkes matchprint i scannerafdelingen, og nedenfor ses nogle glimt fra besøget.
Herunder ses nogle opslag fra bogen, som også indeholder referencer til fotografiets historie.
Om de to første opslag fortæller Krass Clement: ‘Først ses Rudi Thoemmes og Martin Parr fra The Martin Parr Foundation i sidstnævntes bibliotek, som indeholder en af verdens betydeligste samlinger af fotobøger. På de næste billeder blader Krass Clement i det første manuskript til den berømte chilenske fotograf Sergio Larrain’s fotobog om gadebørn i Santiago fra 1953. Til sidst en kommentar til fotografiets forgængelighed.’
Til dette opslag spørger fotografen: ‘Og hvad gemmer der sig bag disse tilsyneladende tilforladelige billeder? i en bog som bevidst arbejder med gentagelser ...’